onsdag, september 19, 2012

Litt om Sudan og dårlig retningssans.

Jeg har ikke retningssans. Det kan skape en del morsomme episoder. For de fleste tenker at når du har kommet fra et sted, da vet du hvor det er når du skal tilbake dit. Men for oss med dårlig retningssans er det ikke nødvendigvis slik. Da jeg var i Sudan, var det mange små busser du kunne gå av og på på når du ville. Jeg skulle ta en slik buss til en lokal kafé der jeg skulle møte I som jeg bodde hos. Men jeg klarte å gå på på feil sted. Plutselig havnet jeg på en sentralstasjon full av busser. Jeg prøvde å spørre sjåføren om han skulle tilbake, men han bare ristet på hodet og ga tegn til at jeg måtte av. I cirka ett minutt fikk jeg litt panikk. Jeg ante jo ikke hvor i landet jeg var. Heldigvis hadde jeg dekning på mobilen og fikk ringt til I og gitt beskjed. Så alt ordnet seg. Når du ikke har god retningssans, lærer du deg noen strategier: Strategi 1 Finn nærmeste motorvei, går du lenge nok finner du den. I Sudan er du veldig synlig som utlending. Jeg hadde dessuten et særdeles iøynefallende rosa skjørt på meg, og følte meg nesten som en kjendis der jeg gikk. Diverse menn/gutter ropte etter meg og ønsket meg velkommen til Sudan. Det var dessuten et stykke til motorveien, men jeg gikk ganske målrettet, selv om jeg faktisk ikke visste om jeg gikk rett. Strategi 2: Se på det å gå seg vill som en mulighet til å oppdage nye steder. Jeg oppdaget Bakklandet i Trondheim på denne måten, og en del borettslag i Bergen. I Sudan oppdaget jeg vennlige folk, og bylivet. Strategi 3: Let etter nærmeste busstopp. Om du er i et land hvor det ikke er noe slikt, finn nærmeste taxi. Evt. om bussen aldri kommer, ta taxi. Er du i feks. Sudan må du vite at du per definisjon er rik fordi du er hvit, og derfor godt kan betale over takst. Om du mener det er urimelig fordi du faktisk ikke er så rik, da må du innstille deg på diskusjon. Strategi 4: Se deg tilbake. Om du skal samme vei , kan du med jevne mellomrom se deg tilbake. Er du sammen med noen er det ok om du forklarer hvorfor du gjør det. Stort sett godtar folk det når du sier at du har dårlig et eller annet, fordi de fleste har et eller annet. Vi har alle vårt... Strategi 5: GPS, både på mobil, i bil og andre steder, men det kan og bli dyrt, i alle fall i utlandet. Noen av GPS -stemmene er og skikkelig myndige, slik at man bare må gjøre som de sier. Strategi 6: Hekt deg på andre. Andre som har retningssans syns ofte det er kjekt å være til nytte, det kan de være om de må følge deg. Men pass på at du understreker nettopp dette, hvor viktig de er for deg. Strategi 7: Tenk at det aller meste som er ukjent er kjent for noen, og at det du har kommet bort fra ikke har forsvunnet. Det er bare et annet sted.

1 kommentar:

Unknown sa...

Jeg føler meg så velsignet igjen i mitt ekteskap etter at doktor SHARAJA tok tilbake mannen min som skiltes med meg i god 6 måneder. Er GABRIELA etter navn. Selv om det har munn over hele kroppen min, vil det ikke være nok å takke doktor SHARAJA for hans hjelp i livet mitt. Min mann separert med meg i 6 måneder og har vært i smerter og smerte uten ham. Så jeg søkte etter hjelp overalt, men ingenting virket ikke før jeg møtte Doctor SHARAJA som jeg kontaktet på nettet. Jeg forklarte min situasjon for ham, og han lovet at mannen min vil komme tilbake til meg innen 24 til 48 timer så langt at mitt hjerte fortsatt slår for ham. Jeg trodde på ham, og han forberedte en stave for meg og mannen min ringte meg akkurat da doktor SHARAJA sa. Han pleide og sa at han trenger meg tilbake, og nå lever vi lykkelig igjen de siste 9 månedene. Alle der ute, leser artikkelen min som trenger hjelp, bør kontakte ham ... E-post. Dr Sharajasid via sharajasid@gmail.com for mer informasjon
Hvis du er der ute, går du gjennom noe av dette
Problemene nedenfor er han også perfekt
(1) Vil du ha din ex tilbake?
(2) Har du alltid dårlige drømmer?
(3) Vil du bli markedsført på kontoret ditt?
(4) Vil du at kvinner / menn skal løpe etter deg?
(5) Vil du ha et barn?
(6) Du vil være rik?
(7) Vil du knytte din mann / kone til å være
din for alltid?
(8) Trenger du økonomisk assistanse?
(9) Har du blitt scammed og du vil
gjenopprette tapte penger?
Hvis du trenger eller vil ha informasjon om kjærlighet eller
penger staver du kan få det problemet løst
i dag på stav av løsningstempel ...
Hvordan ha et lykkeligere ekteskap uten å vente på at ektefellen skal forandre seg