mandag, september 24, 2012

Tilgi dem, for de vet hva de gjør.

En jeg kjenner har skrevet: Tilgi dem, for de vet hva de gjør" som signatur på mailene sine. Jeg tenkte på det sitatet for noen dager siden. Da hørte jeg om en jente jeg kjenner godt, som jeg har fulgt fra hun var inni magen til moren. En vakker liten personlighet, men som dessverre har opplevd at ikke alle mennesker vil henne vel. Tilgi dem for de vet hva de gjør. Denne gangen var det noen jevnaldrende. De gikk over noen grenser, eller de gikk ikke, de brøt dem. De brydde seg ikke om at grensene var der. Da jeg skrev masteroppgave skrev jeg blant annet om positivt og negativt ansikt. Det negative ansiktet er ikke det dårlige ansiktet, det er vår verdighet, vår integritet. Om noen går over våre grenser, så krenker de oss, og det kan ta lang tid før vi klarer å reise oss igjen. Fordi vi er så sårbare i det som bare er vårt rom, der kanskje ingen skal og bør slippe inn. Men husker vi selv om vi var en som gikk over grenser? Jeg vet om mange som husker at de ble mobbet, men få eller ingen husker at de mobbet. For meg er de som faktisk inrømmer det, og ber om unnskyldning store personligheter. Jeg har selv opplevd å få en sånn unnskyldning, og det betød enormt mye. For jeg var og en av dem som ikke bare hadde en rosenrød barndom. Jeg brukte briller, jeg var høy og dessuten ganske klønete. Det har preget meg. Jeg lurer noen ganger på om den jeg er, er den de ville jeg skulle være,og om jeg en dag slipper å bry meg. En forfatter sa en gang at hun skreiv for å fortelle barnet i seg at det kommer til å bli bedre. At en gang vil de fleste du treffer, være gode mennesker som vil deg godt. Jeg skulle ønske vi kunne leve i en verden der vi ikke trengte å si det, hverken til barnet inni oss, eller barnet som ikke vil på skolen fordi det betyr nok en dag der folk ikke respekterer hverken det positive ansiktet (den man vil være) eller det negative ansiktet (det som bare er individets eget rom). Men foreløpig kan jeg bare si til barnet som vokste opp på 80 og 90-tallet, det blir bedre, det blir mye, mye bedre.

Ingen kommentarer: