fredag, februar 18, 2011

Unge lovende frøken Odéen ;-)

Da jeg var nitten år intervjuet Bergens-Tidende meg og en del andre unge om eldre mennesker. Jeg fant igjen dette intervjuet i a-tekst så her får dere det. Vil bare opplyse om at jeg den gangen var ung, naiv og radikal og trodde jeg visste alt. Som mange andre nittenåringer med andre ord:

ÅSHILD ODÉEN, 19 år, skoleelev i 11. klasse på Steinerskolen.
Utseendet: De gamle bruker lite farger, det går mest i grått og hvitt. Gamle damer går alltid i kåpe, hvite nylonstrømper og fotformsko.
Interesser: Gamle hører mye på nyheter og er opptatt av hvor mye bedre alt var før i tiden. De sitter ofte på benker rundt i byen, mater fuglene, og bruker mye mer tid på å handle enn vi kan. De går rundt og koser seg i butikkene. De som har barnebarn er svært opptatt av dem, mer enn av sine egne barn.
Fordommer: Mange eldre mener at vi unge er uhøflige svin.
Jeg kan få onde blikk bare jeg sitter på bussen, og det er ikke alltid fordi det er fullt.
Hvis vi går skummelt kledd eller har ring i nesen, er vi fæle.
Sure eldre: En del gamle kan virke sure. Utviklingen går utrolig fort, de gamle opplever at unge går i de rareste klær og at eldre verdier og normer bare blir regnet som tull. De begynner å bli gamle, og det kan være deprimerende.
Vet best: Ofte er det slik at de gamle alltid vet best.
En venninne av meg demonstrerte mot rasisme, og fikk beskjed om av noen gamle at hun ikke visste noe om rasisme, hun som ikke hadde opplevd krigen. Jeg forstår hvorfor de gamle er opptatt av krigen. Men jeg synes ofte de er trangsynte og firkantet når de deltar i innringningsprogram om innvandring og rasisme. Det virker som om de bare ser på innvandrerungdom som forbrytere.
Gamle sitter mye inne og får sitt inntrykk gjennom media, mens unge går ut og møter innvandrere.
Eldre som utøy: Staten burde ha dårlig samvittighet for sin eldrepolitikk, der de eldre blir fremstilt som utøy som skal vekk. Det er ikke de eldre sin feil at de koster penger.
Gamle i pels: Gamle mennesker er absolutt ikke fattige alle sammen. De har store verdier, bare se på alle som går rundt i pels. Mange har også svære villaer. Jeg tror mange er rikere enn de vil innrømme.

Ingen kommentarer: