torsdag, januar 06, 2011

Hvem er de.

Noen mennesker må alltid rakke ned på andre. Hvem er de egentlig? De som ber en 10 år gammel jente ta livet sitt. Eller skriver de håper hun får livmorhalskreft fordi hun da ikke kan spre genene sine. Hvem er de, de som alltid kommenterer stygge ting. Hvem er de, de som legger ut hetsende videoer om andre, lager hatgrupper og hatblogger. Hvem er de? Hvem er de som alltid kommer med nedsettende kommentarer og alltid gjør saker til noe politisk, selv når det bare er en uskyldig analyse av en film. Hvem er de som alltid må tråkke på andre, som sitter bak skjermen og bare rakker ned på andre.
Kanskje er det ikke så mange, kanskje er det ganske få. De sier at det gjerne bare er en som starter mobbing, men mange, mange følger etter. Men egentlig tror jeg de fleste er snille. De fleste mennesker forsvarer mobbeofferet. I hvert fall på nettet. Hvem er de? Hvor mange av dem har jeg sett ute, på bussen, i butikken? Har de barn? Har de mange venner? Er de vakre? Noen snakker om gossipbloggere, de som sprer gift i blogger rundt omkring. Jeg frykter at de kan være hvem som helst. Komikeren og forfatteren Jonas Gardell fikk en gang spørsmålet: "Hvorfor mobber barn og unge hverandre?" Han svarte: "Fordi de kan".

1 kommentar:

the mothership sa...

fint innlegg. tror og at folk flest er gode, men noen ganger må en lure....
du, jeg følger din blogg, kan'kje du følge min? er'kje bare bare å være fb fri vettu;-) får jo aldri noe feedback på noe, verken sms, email eller blogg...